Tuesday, April 20, 2010

فضل قراءة القرءان في المسجد

1) عَنْ أَبِيْ ذَرٍّ رضي الله عنه قال : قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم : (( يَا أَبَا ذَرٍّ ، لأَنْ تَغْدُوَ فَتــَعَلَّمَ ءَايـَةً مِنْ كِــتــَابِ اللهِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ تــُصَلِّيَ مِائــَةَ رَكْــــعَةٍ . لأَنْ تَغْدُوَ فَتــَعَلَّمَ بَابــًا مِنَ الْعِلْمِ ، عَمِلَ أَوْ لَمْ يَعْمَلْ ، خَيْرٌ مِنْ أَنْ تــُصَلِّيَ أَ لْــفَ رَكْــــعَةٍ ((

(رواه ابن ماجة بسند حسن)

Daripada Abu Zar ra berkata : Rasulullah telah bersabda : “Wahai Abu Zar , hendaklah engkau berpagi-pagi dengan mempelajari satu ayat dari kitab Allah adalah lebih baik bagi engkau daripada engkau melaksanakan solat (sunat) 100 rakaat… Hendaklah engkau berpagi-pagi dengan mempelajari satu bab (tajuk) ilmu, sama ada engkau dapat mengamalkannya atau tidak mengamalkannya, adalah lebih baik bagi engkau daripada engkau melaksanakan solat (sunat) 1000 rakaat”

2) عَنْ أَبِيْ سَعِيْدٍ الْخُدْرِيِّ رضي الله عنه قَالَ : جَآءَ رَجُلٌ إِلَى الـنَّـبِـيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ : أَوْصِيْنِيْ . قَالَ صلى الله عليه وسلم : ((عَلَيْكَ بـــِتــَـقْوَى اللهِ ، فَإِنــَّهَا جِمَاعُ كُلِّ خَيْرٍ . وَعَلَـيْكَ بــِالْجِهَادِ فَإِنــَّهُ رُهْبَانـِيَةُ الْمُسْلِمِ . وَعَلَـيْكَ بِذِكْرِ اللهِ وَتــِلاَوَة ِ كِــتــَابِ اللهِ فَإِنــَّهُ نـــُوْرٌ لَّكَ فِي الأَرْضِ وَذِكْرٌ لَّكَ فِي السَّمَآءِ . وَاخْزُُنْ لِسَانــَكَ إِلاَّ مِنْ خَيْرٍ فَإِنــَّكَ بــِذَلــِكَ تــَغْلُبُ الشَّــيـْطَانُ))

وفي رواية .. ((وَذ ُخْرٌ لَّكَ فِي السَّمَآءِ))

(رواه الطبراني وأحمد- ضعيف)

Daripada Abu Saaid al-Khudry ra berkata : telah datang seorang lelaki kepada Nabi SAW dan berkata: berilah peringatan kepadaku . Rasulullah telah bersabda : “Mestilah kamu berjihad, sesungguhnya jihad itu adalah kehebatan seseorang muslim . Dan mestilah kamu berzikir kepada Allah dan membaca al-quran, sesungguhnya ia adalah cahaya bagi kamu di muka bumi ini dan ingatan kamu di langit . Simpanlah lidah kamu kecuali untuk kegunaan yang baik, sesungguhnya dengan lidah itulah (jika kamu tidak memelihara lidah kamu) kamu akan dikalahkan oleh syaitan... di dalam riwayat yang lain : “dan sebagai simpanan kamu di langit”.

No comments: